Electric feel

Gick upp med tuppen. Sa hejdå till lilla Jason som flyger upp till Cairns och glider runt på östkusten en månad. Har gymmat. ätit köttfärs. nu ska jag iväg till jobbet. good day!
Äventyrsbyxan på.
Jason flyttpackar.

gay

glööömdeee! värsta bästa igår ju. drog på en spontan utekväll efter jobbet till ett ställe som heter kings cross. GICK PÅ GAYKLUBB. wow. upplevelse i sig. skräckblandad förtjusning. galet kul. jag var den enda bruttan på stället + en drös med tokiga karlar som gillar karlar. dom gick runt med handen i vädret och vickade på stjärten. alla beställde färgglada drinkar och coctails. en annan fick en fnysning av bartendern när ja beställde en stor stark öl. bästa utekvällen på länge.

Black and gold

Bonjour!
ja och clara gick på wildlife museum här om dagen. hade världens tur och prickade in kl 13.00 på en Tisdag då den största krokodilen på stället ska få käk. wow! ner med något som såg ut som en tupp på en pinne till bjässen. han tog sats nerfrån botten på bassängen och hoppade upp och slet den lilla tuppen i tusen bitar. vi gapade. fick även se på världens farligaste spindlar. spindel efter spindel. den ena farligare än den andra. dom flesta finns här i australien. ormar. konstiga små djur. koalor. kängerus. konstiga stora djur. värt pengarna!

Idag tog vi en promenad till Hyde park. Ett besök på Sydney's katedral och tände ljus. gick egenom en vinfestial, massa folk som gick runt och provsmaka vin efter vin. gick till darling harbour och åt 10 dollars meal och lyssna på livemusik. kykling+musik. fint! sen gick vi hem för söndagsmyskväll och bänkade oss framför bondi rescue.

har fått fem shift nästa vecka! känns som om vi börjar komma in i jobbet bra nu. vi kan det där. igår så var det 386 personer på båten. fullt hus. full fart. efter halva färden ute på havet inser vi att vi har 4 stycken snylltgäster som hoppat på båten utan att ha beställt eller betalat i förhand som alla andra. spänning! woho! vi får helt enkelt stanna till lite diskret vid operahuset och slänga dom rakt i händerna på farbror polis som stog och väntade.

inte nog med polis och 386 hungriga gäster. även så att våran arga kock var argare än någonsin igår. var inte ens kul att gå in i köket för det var alltid någon som blev utskälld. ska ge ett exempel på hur dum han är: en gång så sprang clara upp för trappen med 78 st tallrikar i händerna och råkade tappa en ynka liten potatis. Clara vänder då om, in i köket, ber om en ny potatis. FÅR VÄRLDENS UTSKÄLLNING. Gordons Ramsey (eller vad han heter) släng dig i väggen! våran kock är inte att leka med. Igår stog jag och clara och pratade med varandra medan vi väntade på nästa tallrik. FICK EN UTSKÄLLNING. Man ska minsann inte prata i köket där vår arga kock minsann måste koncentrera sig! ujuj. Tror vår arga kock är i något slags manligt klimaterium. han borde gå någon slags kurs med rubriken "läran om att bli snäll mot sina kollegor som sliter arslet av sig för att allt ska gå runt och som inte gillar en arbetsmiljö då en viss kock står och skriker hallsen av sig så fort han känner för det".

Men jag gillar mitt jobb även fast vi har en diva till kock.
Har vart här två månader på pricken idag.
känns bra. tiden flyger förbi.
saknar alla där hemma.
Krokodil
blir mat

high on life

Idag blev det jobb 10 timmar. bra dag.

Titanic på besök

oj! what a day! lite folk från showboat fick gå över till en annan båt idag. vi blir inringda kl 12 och slutade vårt pass kl 23.00. hade ett företag som hyrde båten. serverade cocktailmat på brickor i flera timmar. faktiskt en utmaning. servera vin och mat på små brickor när det är halv storm ute på havet. en vågmaskin. prata annat språk. och le. inte bli åksjuk. le lite till. inte spilla. snabba ryck. jalla! faster faster! jag spillde inte. och OJ vad jag log. Gästerna hade väldigt kul åt mig och Clara. "Are you twins from Sweden? hahah". " Are you sisters?" Vi fick 20 dollar i dricks för "very good service from the swedish twins". min första dricks! wow! Inte nog med allt det här. VÄRLDENS STÖRSTA BÅT 1 och VÄRLDENS STÖRSTA BÅT 2 la till i Sydney idag. båtarna åker runt i hela världen. 21 dagars boende kostar 8 000 dollar per person. Finns folk som har köpt egna lägenheter i båtarna också. supermiljonärer. och oj. båtarna var ENORMA. kändes som om vi gled förbi titanic. kändes som en saga.

fick min första lön här idag! min första australienska lön. kändes bra. känns som låtsaspengar. för allt känns på något sätt lite overkligt här. så mycket att ta in. men men. imorgon ska jag ut på stan med mina låtsaspengar och unna mig något. kanske ett klädesplagg. eller en tatuering. eller en pizza. får se.
Queen Mary 2
Stor båt.
clara&moa och stor båt i bakgrund.

Cheek to Cheek

I morse gick jag upp med tuppen och åkte till Bondi för lite solning och badning. på vägen hem gick jag totalt vilse och gick en extra runda kring stan på 30 minuter. Väl till rätta gick jag och storhandlade för nästa vecka. Kunde aldrig tro att jag skulle bli så lycklig över att få köpa billig köttfärs. Men det var extrapris på köttfärsen just idag! 2 kilo för 6 dollar! Studsade leendes hem från affären, raka vägen in i köket och gjorde köttfärs för närmsta året. Visade sig även att nästan alla i lägenheten upptäckt samma fynd som jag. så vi har haft en enda stor köttfärsglädje här hela dagen. no more pasta pesto! woho! Efter köttfärslyckan gick jag en sväng till jobbet. full båt. full fart. ett indiskt företag hade hyrt hela båten. Kom precis hem. helt slut.
nu ska jag äta köttfärs.
natti natti!

Flatwarming

Igår hade vi flatwarming (inflyttningsfest). Bjöd in jobbarvänner och vänner. hade en tipspromenad om Sverige i lägenheten och lite olika lekar. Idag har jag jobbat. jättekul. i förrgår var det andra gången jag hade egna bord. hade hand om 24 indier som var jättedryga. alla 24 ville ta varsitt kort med mig. troligtvis för att dom aldrig sett en så blond människa i hela sitt liv. tillslut gick min manager in och sa att han inte tillät mer kort för att jag behövde jobba också. haha. tack för räddningen. fick inte ens dricks även fast jag fjeskade som ett proffs.

pratade med nyvakna syskon häromdagen, så mysigt. och idag ringde danne, diana och morris på skype. Morris pussade på min bild på skärmen och sa "Moa kom".

lite bilder från igår:
Mosan i sin nya fina tröja hon köpte på rea , 6 dollar.
Malin & Emelie på besök från Kumla
Minhee, Angela och Miffy, arbetskamrater.
Inflyttningsfest
Brudar.

Dancing in the dark

Igår var det personalfest igen. är dom goa eller. vi personalfestar mer än vad vi jobbar ibland. Möter upp hela gänget på ett bowlingställe i stan. Bowlade några timmar. Gissa vem som vann? Moa vann såklart. Svenskar är bra på bowling konstaterade övriga medspelare, oh yes. vidare till en thailänsk resturang för Rita fyllde 36 år. Det var BYO, bring your own. Så vi svängde förbi en bottleshop och köpte bubbelvin. beställde in 10 olika thai-rätter och delade på allt. Så vi fick smaka på hela thailand. mums. gött. vidare ut hela natten. för bra kväll. fast jag tappade mitt bankkort tror jag. ringer kundtjänst. det är nästan läskigt hur lugn jag är i sånna här tappa-bort-jätteviktiga-saker lägen. jorden går inte under.

i måndags fick jag ta bord på jobbet för första gången. hade en egen sektion, 14 bord! gick bra och var superkul!

Bowlingproffset i egen person.
Några av våra arbetsvänner. Övre: Miffy, Angela, Katie. Undre: Minhee, Rita, Tara.
Böter
nya sovrum
Nytt vardagsrum
Egen tvättmaskin+torktumlare (hällde tvättmedel i torktummlan första dagen och undrade varför mitt tvätt var varm när det skulle va ren)
handfat+toa
nya köket
Over and out
Moa

pic's

I
I köket på jobbet, polishar tallrikar. svettig och äcklig
Sista kvällen med grabbarna grus, pizza.
Till Vänster: Clara, Tomas. Till Höger: Oscar, Moa, Max
När det regnar i Sydney åker ponshon på

Bild från buss idag.

Lapplisa finns här med

En liten människa bestämmer sig för att på egen hand åka buss för första gången i Sydney. Hon bestämmer sig för att åka till Manly beach. Den lilla människan köper ett busskort i en busskortsaffär och frågar mannen bakom disken vilket busskort hon behövde. Han gav henne ett och hon betalade 16 dollar. Bussresan gick bra. Den lilla människan var på hemvägen från Manly väldigt stolt över sig själv att hon lyckas hitta rätt buss i den stora stora staden. In på bussen kommer helt plötsligt tre människor i blå uniformer (kontrollanter). Stolt över sig själv tar den lilla människan upp sitt lilla bussort och visar det för dom blå uniformerna.

Kontrollanten kollar på kortet, slår sig ner bredvid den lilla människan och börjar skriva på en böteslapp. Den lilla människan blir förvånad och frågar vad som var fel? Den elaka uniformen berättar för henne att hon måste stoppa ner kortet TRE gången i maskinen om man ska åka till Manly. Den lilla människan hade bara stoppat i det en gång helt ovetande om något annat. Den lilla människan frågar den elaka uniformen " Jaha, och vart får jag reda på den informationen? Mannen som jag köpte busskortet av nämde ingenting om att ska stoppa i ett kort TRE gånger i en grej och det finns inte en enda lapp på den här bussen som informerar om det". Den elaka mannen säger att det ska man veta om man åker buss. Den lilla människan säger " Men jag har aldrig åkt buss förut, hur ska jag veta det?"

Den elaka mannen säger återigen att sådant ska man minsann veta om. VAFAN! tänker den lilla människan. Ge mig den jävla böten och flytta på dig då. Den lilla människan ser att den elaka uniformen skriver på böten att kalaset kommer hamna på 100 dollar. Den lilla människan hamade i något slags chocktillstånd. Påstår till den elaka mannen att hon INTE tänker betala 100 dollar för att hon inte stoppar i ett jävla busskort tre gånger. Den elaka uniformen ignorerar. Ger lilla människan böten och den lilla människan säger till den elaka uniformen " Du måste verkligen älska ditt jobb. Ge folk sjuka böter dagarna i ända " . När den elaka kontrollanten går vidare börjar den lilla människan gråta. Vilken jävla skit. Alla tre kontrollanter går då fram till den lilla människan och försöker på något sätt "be om ursäkt" genom att förklara att dom måste följa lagar hit och dit.  Den lilla människan kollar bara ut genom fönstret och ignorerar deras tråkiga försök att rensa sitt samvete. Den lilla människan hoppades innerligt att dom mådde dåligt över att dom fått den lilla människan att gråta. Dumma jävla lapplisor.

kareoke och japansk mat

Igår efter jobbet så var det hejdå fest för Ricki (en av cheferna på jobbet. En väldigt liten go asiat) som ska på semester 3 veckor. Så igår var dinner på båten inställd. Hela lasset från showboat 2 beger sig till en av dom coolaste barer jag vart på. En japansk karoke bar. Vi hade hyrt ett litet privat rum. En stor soffa längst en väggen och en stor tv skärm och ljudanläggning andra väggen. In kommer massa olika tallrikar med plockmat som vi äter med pinnar. beställer drinkar genom en dator. sjunger och dansar. jag, C.J (Clara) och massa asiater dansar och sjunger abba, grease, akon...med texter på kinesiska! Efter detta är vi redo att slå klackarna i taket på Scary Canary (en backpacker bar som alltid är smockad). Vi lyckas få med oss cheferna till detta ställe och det slutar med att hela gänget står på scen och dansar som ALDRIG förr! jisses. jisses. svårt att beskriva. men det är den sjukaste personalfest jag någonsin vart med om! kul.

Min boss ringde in mig idag för jobb ikväll.
"Hi Mooja, are u still drunk?"
"Yes, still drunk, and you?"
"Yes"

To bjo blånn

På mitt jobb är det folk från hela världen. mestadels asiater. här kommer en ordlista som mina asiat kollegor verkar använda:
  • ssrrrriiii= three=tre
  • boooss=both=båda
  • to pjo blånn=two pure blonde = två pure blond (öl)
  • siiissss=cheese=ost
  • kaara= Clara (vilket dom kallar mig med)
  • Mooja= Moa (vilket dom kallar Clara med)
  • bjäd=bread=bröd
  • poliss=polish=putsa besticken tack
och så vidare... vi börjar bli bättre och bättre på att upptäcka asiat kollegorna oslagbara ordlista. men dom kan absolut inte skilja på mig och clara. vi är inte ett dugg lika mer än att båda har  ungefär samma hårfärg. Men det är omöjligt för dom. Så från och med nu svarar jag både på Mooja och Kaara.
Besök av Bella och Chanette i veckan.
I morse var det Superbowl final i amerikansk fotball. Jason från USA skrek ut att man ABSOLUT INTE FÅR MISSA DEN FINALEN!! så the swedish house maffia + jason stallde klockan på 07.15 och var på kasinot i stan en halvtimma senare för att vara säkra på att få platser framför denna skärm. Kan inte ett smack om det. Men vad vi hejjade!
Snart kommer det post.

vitahajjar

Just! var ju på australia aquarium i veckan! sprang runt och klickade bilder som en kines på semester. som ett barn på nytt sprang jag runt och hoppade och pekade på fisk efter fisk. jag är så impad!

Och just!skrev ju igår att vi badade under harbour bron. Fick reda på att dom hittat 9 stycken vithajjar där senaste tiden. blir lite rädd för mig själv ibland.

Idag så bestämde vi oss för att det skulle vara beachsöndag. Vi packar och donar. går flera mil till bussen. får springa från bussen till färjan. får göra ett sånt här coolt film action hopp in i färjan i absolut sista sekund. as coola sätter vi oss ner. inser att vi är på fel färja för att kvinnan bakom disken gav oss fel biljetter. jävlafanhelvette. får hoppa av långt borta ingenstans. ta en ny färja tillbaka. och tar rätt färja till manly. väl framme, sjutton timmar senare. redo för stranden. precis när vi kommer fram så börjar det ösregna. var bara att vända. bra beach söndag. väl hemma. hungrigast i australien. har sönder min älskade olivburk, glas överallt. står och damsuger samtidigt som jag försöker steka hamburgare. burgare brända och brandalarm igång. och vårt toapapper är slut. jason ska köpa nytt efter jobbet om 4 timmar. GREAT DAY! haha.
största hajjgapet i världen.

Too easy canpesy

Här om dagen var Bella Askarate i stan några dagar! så sjukt att man ses så här på andra sidan jorden och ses över en öl. vi drog en runda på stan och hade en helkväll. wow.

vi var på en lägenhetsvisning i veckan... om vi hade flyttat in där skulle vi fått bott i chinatown med 12 asiater + ett par kackelackor. ihoptrycka på en pytteliten bostadsyta. det var våningssängar i varenda vrå. om vi hade flyttat in där hade jag blivit deprimerad. hemska tanke. vi sprang därifrån i chocktillstånd.

Idag var vi på en ny lägenhetsvisning. signade kontraktet direkt för en månad och flyttar in 14 feb. Vi kommer bara bo 4 stycken där. Jag, Clara och Elin och en fransman från jobbet, Mattehiu. JÄTTEFIN lägenhet. pool, gym, bastu och spa. Vi bor 2 min från Darling harbour, mitt i centrum, 2 min från jobbet. LALALAL. allt är så spontant här. helt plötsligt har vi blitt med lägenhet igen. så nu stannar vi i Sydney tills den 14 mars minst.

Efter att vi signade kontraktet kom killarna hem från fidji. dom kom hem till oss och visade massa härliga bilder. jag måste åka dit! jag och clara gick till jobbet och knegade ett par timmar. vi  mötte upp killarna under The Harbour bridge och badade i hamnen. bland alla bullsharks! wah! gick vidare och åt italiensk pizza. sen hejdå. max kommer tillbaka en dag om en månad. tomas kommer aldrig mer tillbaka. och oskar åker hem till sverige på måndag. tråk.

alla på jobbet är megaimpade av min och claras kickbike. mitt jobb är kul. idag var det 42 grader varmt.

xoxo

Kaos

Inte så tur med vädret på östkusten. Först flodkatastroferna i Queensland. nu säger dom på nyheterna att den starkaste orkanen någonsin i Australien kommer in mot Queensland inom 24 timmar. den beräknas ha en vindstyrka på 70 meter i sekunden. folk ska förbereda sig och stanna inne i sina hem. men många har redan fått sina hem förstörda från floderna. fy.

showboat

lite bilder på jobb. idag ska vi nog gå på akvariumet.
Ute
Inne

Svett

Jag svettas. floder.
Australia day: Vi åkte till Bondi på dagen och glassade. Jättekonstigt: Strålande sol. när vi kommer till Bondi så är det som att åka in i en bubbla av dimma. Man såg bara 2 meter framför sig. Fattade inte vad det var! Men efteråt sa dom på nyheterna att det hade vart en stor brand på stranden bredvid. vi la oss på stranden ändå och badade. Det var packat med glada folk som sprang runt med stora australien- hattar,flaggor,badkläder, handdukar och så vidare i all oändlighet... så bondiTVteamet var i full gång att filma. tror jag blev med på tv. strandad val i bikini. På vägen hem stannade vi och lyssnade på ett band som spelade på gatan. Gick vidare och handlade suchi! gottgottgott. vid niotiden gick vi ner till Darling harbour för att kolla in fyrverkerierna. minst lika bra som nyår. great day!

Denna vecka jobbar jag måndag, tisdag, torsdag, fredag och lördag. bara korta pass. det är kinesiskt nyår så hela kina har kommit till min båt för att äta mat. Det känns nästan overkligt! Förra veckan när jag hade rast så satte jag mig ute på däck. Kolsvart ute, mitt i havet, med utsikt över upplysta Sydney. Kom då på mig själv med att jag tänkte "jag har ett jobb på en båt i Sydney! hur fan gick det till?".

Vädret är helt otroligt! idag är det 35 grader varmt och strålande sol, går knappt att vara ute. tacka gudarna för airkondition. har sett ut så någon vecka. Igår var vi på Maroubra beach. inte lika mycke turister. höga vågor. strömmarna i vattnet här är läskiga. Ibland så kommer det som en våg från stranden som slår ihop med vågen som kommer från havet med världens smäll. läskigt. coolt.
Setsail. Bandet som spela på gatan.