Inte utan min egna dykarkompis, tack!

(hajjar, mantarays, dykning och sol) WOW vilken dag jag vart med om!! Igar gjorde jag mitt komma-ihag-hur-man-dyker-dyk. Maste gora ett sant om man inte dykt pa ett tag. Idag var det rakt ut i Ningaloorevet som gallde. Klev upp kl sju och vandrade ner till dykarklubben. Provade all utrustning, lassade pa en buss och drog ner till en vacker hamn. Alleman ombord och ut i revet! Pa vagen ut till vart forsta dykstopp satte alla ihop sin egen utrustning sen pang bong ner i havet. ganska stora vagar och ganska mycket strom - inte alls som lugna varma Thailand. nastan lite laskigt!

Nar man dyker sa har man alltid en "dykarkompis" som man ska sammarbeta med. Ifall nagonting hander, ex att ens luft tar slut, man far kramp eller nagot i den stilen sa ska man ha sin kompis nara sa att man snabbt kan fa nodluft eller hjalp. Jag blev ihopparad med en aldre karl som inte dykt pa 1,5 ar och ej gjort sitt komma-ihag-hur-man-dyker-dyk. inte sa najs for mig. Jag som redan kande mig lite osaker var hundra ggr battre an han. och val under vattnet sa tror jag att han glomde bort en av dom viktigaste reglerna gallande sin dykarkompis. Alltid sammarbeta och halla ett oga pa varandra. Icke. Gud vad jag saknade min favoritdykarkamrat Sarah i det laget! Men henne kande jag mig alltid trygg. Tur var sa forstog dykarinstruktorerna att jag kande mig lite ensam sa dom holl sig nara mig.

Verkligen en helt ny varld under vattnet. Helt tyst. Det enda man hor ar sitt egna langa andetag nar man drar in luft och bubblor nar man andas ut. Sag alla fiskar ni kan tanka er, vackra koraller och ja larde mig hur man ska simma nar det ar stromt. 53 minuter bottentid och sen var forsta dyket klart!

Upp pa baten igen. Nasta sak pa schemat var dagens storsta hojdpunkt! skulle namligen snorkla med Manta Rays!!! Ca 2-5 meter langa fran fena till fena och hur coola som hellst. ett flygplan cirklade runt i luften och hade kontakt med kaptenen pa baten sa att vi kunde hitta dom. alla satt redo langst bak i baten med simfotterna i vattnet. Vi narmade oss en Manta och en instruktor slangde sig i vattnet och borjade simma som fan for att kunna hinna med mantan som var riktigt snabb. Hon kollade sa det inte var nagon fara for oss. Sen kom klartacknet! hennes hand flog upp i luften och vi fick slanga oss i. paddla paddla paddla med fotterna och ner med huvudet i vattnet. ca 5 meter ner hade vi en enorm Manta Ray! Sag ut som en fagel som flaksade sakta med stora fenor upp och ner. Helt svart ovanpa och vit under magen. Vi simmade som darar for att hinna med det i en timma. En av dom haftigaste upplevelser jag vart med om!

Men dagen var inte slut dar. Hade ett dyk kvar. Upp pa baten for lite lunch sen forbereda sig for nasta dyk. Jag visste att det fanns manga hajjar runt omkring har och var ganska orolig for dom. Men hade ingen aning om att vi faktiskt skulle LETA REDA PA HAJJARNA! trodde man skulle forsoka undvika att simma in i dom hipp som happ. Men oj vad fel jag hade! Gar igenom nasta dyk, vart forsta stopp ar ett riktigt hajjnaste forklarar instruktoren! Jag borjade ma illa och alla andra hjublade! Vill folk simma med hajjar eller vad var fragan om? Val i vattnet innan vi ska borja ga ner far jag lite sma panik. Fragar min instruktor om det ar okej om jag hoppar over dyket for att jag ar livradd for hajjar. Hon lyckas pa natt javla vanster overtala mig om att vi FORMODLIGEN bara kommer se sma hajjar sa det kommer bli kul. Kul?! Hon skulle halla i min hand nar vi sag hajjarna.  Dyker ner tva meter och far panik igen da ja marker att min daliga dykkompis inte alls tanker simma bredvid mig. Jag signalerar att jag inte mar sa bra och pekar att jag vill ga upp. Pa nagot vanster maste jag signalerat lite fel for bada instruktorerna tror att jag har ont i oronen. Dom visar mig aterigen hur jag ska bli av med dom onda oronen och sen simmar vi vidare. Vafan? Jag vill ju inte vara med!

Men efter cirka 10 minuter under ytan sa ar jag lugn igen. Helt plotsligt stannar dykarinstruktoren. Signalerar att jag ska komma fram till henne och halla hennes hand. shit. Jag simmar fort som fan fram till henne. Hon tar mig runt ett korallrev/vagg och pekar och gor ett tacken for hajj. skiter nastan pa mig. 5 meter bort ar en 4 meter lang hajj! En grey nurse shark, kille. wow. respekt for den besten! den at mig inte. Hajjen simmar bort och vi simmar vidare. puh! Det var det tankte jag och slappnar av helt. Nu har vi vart pa "hajjstallet" nu skulle vi ju inte se nagra fler hajjar. Men dar hade jag fel igen. Helt plotsligt vander sig dykinstruktoren om igen och pekar pa mig och den andra dykinstruktoren och signalerar att hon ska halla mig i handen igen. och innan jag hinner na hennes hand sa dyker en Reef Shark upp mitt framfor nasan pa oss! Bara kanske tva meter ifran. jag far lite smapanik och drar min dykinstruktor (som snallt haller min hand nu) mellan mig och hajjen. haha. Vi stannade lange och hangde lite med den har hajjen. kanske 10 min. och jag insag att hajjar ser nog mer farliga ut an vad dom egentligen ar. Och aven fast jag var bitter under dyket sa var ja sa glad att jag gjorde det nar jag var klar! WOW jag har simmat bredvid en hajj! en hajj! vilken dag.

Vi kom in med baten igen runt 4. Helt slut i kroppen. Ska snart laga massa god mat och sen sova 24 timmar.
Har kommer lite bild!

Grey Nurse Shark

Manta Ray!

Ningaloo Revet!

Kommentarer
Postat av: Daniel

Fy f.....n vad avis jag blir... Låter helt fantastiskt.

2011-08-21 @ 16:46:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0